Ο ύπνος θρέφει τις επιδόσεις


Το χουζούρεμα οδηγεί τους νέους σε εκπαιδευτικά επιτεύγματα! Η μία μετά την άλλη παρουσιάζονται επιστημονικές έρευνες που αποδεικνύουν ότι μία ή ίσως και δύο ώρες ύπνου παραπάνω το πρωί βοηθούν τους μαθητές να αποδώσουν καλύτερα. « Η αλήθεια είναι ότι οι μαθητές “παίρνουν μπρος” μετά τη δεύτερη ώρα » λέει στο Βήμα (8/4/2010)ο καθηγητής Λυκείου της περιοχής Αλίμου κ. Γιάννης Αγγελόπουλος. « Η εμπειρία μου από το εκπαιδευτικό σύστημα δείχνει ότι μετά τις 9.00-10.00 και σίγουρα ως τη 1 το μεσημέρι είναι η χρονική περίοδος όπου μπορείς να πάρεις απο ένα μαθητή τις καλύτερες στιγμές του.Ενα μεγάλο μέρος της πρώτης ώρας στο σχολείο καταναλώνεται στο να μπορέσουν τα παιδιά να συνέλθουν από το πρωινό ξύπνημα… ».

« Ο γιος μου » λέει από την πλευρά του ο κ. Πάνος Κουρλιώτης, πατέρας μαθητή της απαιτητικής Γ΄ τάξης του Λυκείου, « δυσκολεύεται να ξυπνάει στις 7,όπως απαιτείται σήμερα, κυρίως επειδή βρίσκει το βραδινό διάβασμα πιο αποδοτικό ». Στην Ελλάδα τα μαθήματα στα σχολεία ξεκινούν από τις 8 το πρωί. Το πρόγραμμα αυτό δε, απευθύνεται σε μια γενιά που περιβάλλεται πλέον από πλήθος ηλεκτρονικών υπολογιστών, Ιnternet, βιντεοπαιχνιδιών και τελικά… τηλεοράσεων.

Εν όψει αλλαγών στην εκπαίδευση, το σχολικό ωράριο μπαίνει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων. Πάντως, όπως λέει η νευρολόγος κυρία Παρασκευή Σακά, « με μία ή δύο ώρες δεν νομίζω ότι αλλάζει τίποτα. Είναι πιο πολύ θέμα διάθεσης. Οι νέοι δεν θέλουν να ξυπνούν νωρίς. Όσο μεγαλώνουν, θέλουν να κοιμούνται και πιο αργά ».

Στις ΗΠΑ πείραμα που έγινε πέρυσι σε Λύκειο έδειξε ότι όταν το πρωινό κουδούνι χτύπησε κατά δύο ώρες αργότερα, οι επιδόσεις των μαθητών βελτιώθηκαν κατά 64%. Στην Αγγλία τα αποτελέσματα νέου πειράματος τα οποία ανακοινώθηκαν πρόσφατα οδηγούν στα ίδια συμπεράσματα. Το πείραμα πραγματοποίησε ο καθηγητής της νευρολογίας στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης κ. Ράσελ Φόστερ. Ο κ. Φόστερ μέτρησε τη μνήμη των παιδιών το πρωί και έπειτα το απόγευμα και διαπίστωσε ότι οι μαθητές θυμούνταν κατά 9% περισσότερες λέξεις στο δεύτερο μισό της ημέρας. «Οι έφηβοι δεν είναι τεμπέληδες. Είμαστε εμείς οι καθηγητές που τους στερούμε από τις σωστές ώρες ύπνου» δήλωσε ο κ. Φόστερ ανακοινώνοντας τα συμπεράσματα του πειράματός του και προτείνοντας τελικά τη μετάθεση του σχολικού ωραρίου κατά δύο ώρες αργότερα. Ο καθηγητής κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι έφηβοι έχουν βιολογική προδιάθεση να πηγαίνουν για ύπνο αργά το βράδυ και να ξυπνούν αργά το πρωί. Πρέπει συνεπώς να ξεκινούν την ημέρα τους δύο με τέσσερις ώρες αργότερα από τους ενηλίκους.

Το πείραμα έγινε σε Λύκειο του Μονκσίτον του Βόρειου Τάινεσαϊντ, όπου το κουδούνι του σχολείου χτυπούσε για μεγάλο χρονικό διάστημα στις 10 αντί για τις 9 το πρωί. Ετσι στατιστικά προέκυψε μείωση των απουσιών σε ποσοστό 8% αλλά και αύξηση των επιδόσεων των μαθητών. Κατόπιν τούτων, ο διευθυντής του σχολείου κ. Πολ Κίλεϊ δήλωσε ότι είναι απαραίτητη η προσαρμογή του σχολικού ωραρίου με σκοπό τη δημιουργία «ευχαριστημένων και καλύτερα εκπαιδευμένων νέων»…

Advertisements